JSES reviews, reports, and techniques | 2026 | Kolac UC, Paksoy A, Erkan DD, Akgun D
Journal and index pages often block iframe embedding. This reader keeps the evidence details in Orthonotes and leaves the source page one click away.
9. Unfallchirurg. 2021 Feb;124(2):108-116. doi: 10.1007/s00113-020-00940-1. Epub 2020 Dec 21. [Rotator cuff tear : Indications and pathology-specific reconstructive procedures]. [Article in German; Abstract available in German from the publisher] Böhm E(1), Gleich J(1), Siebenbürger G(1), Böcker W(1), Ockert B(2). Author information: (1)Sektion Schulter- und Ellenbogenchirurgie, Klinik für Allgemeine, Unfall- und Wiederherstellungschirurgie, LMU Klinikum, Ludwig-Maximilians-Universität, München, Deutschland. (2)Sektion Schulter- und Ellenbogenchirurgie, Klinik für Allgemeine, Unfall- und Wiederherstellungschirurgie, LMU Klinikum, Ludwig-Maximilians-Universität, München, Deutschland. Ben.Ockert@med.uni-muenchen.de. Rotator cuff (RC) tears comprise a broad spectrum of lesions ranging from partial to full thickness tears of a single tendon and massive cuff tears. Both glenohumeral trauma as well as degenerative processes can result in tearing of the RC. Treatment therefore requires a meticulous diagnosis as well as a differentiated approach by careful consideration of morphological and patient-specific factors. The pathogenesis, tear morphology, clinical symptoms and functional demands of the patient determine the therapeutic approach. Despite pathological and individual patient-related factors, early surgical repair is generally recommended for traumatic RC tears in young patients and in patients with high functional demands due to the high risk of tear progression. The results of RC repair are negatively correlated with the size of the lesion, the number of tendons involved, the degree of tendon retraction, muscular alteration and patient age. This article provides an overview of the various pathogenesis, indications and surgical repair of RC tears with respect to modern pathology-specific reconstructive procedures. Publisher: Risse der Rotatorenmanschette (RM) reichen von Partialrupturen einzelner Sehnen über transmurale Rupturen bis hin zu RM-Massenrupturen. Sie können sowohl als Folge eines einmaligen Traumas oder auf der Basis degenerativer Prozesse entstehen. Ihre Behandlung erfordert daher eine gezielte Diagnostik und ein differenziertes Vorgehen, wobei der Wahl des Therapieverfahrens pathologie- und patientenspezifische Faktoren zugrunde gelegt werden. Pathogenese, Rupturmorphologie, klinische Symptomatik und der funktionelle Anspruch des Patienten bestimmen das therapeutische Vorgehen. Bei jungen Patienten und bei hohen funktionellen Anforderungen ist eine frühzeitige operative Naht der rupturierten RM auch aufgrund des hohen Risikos einer Befundprogredienz zu erwägen. Die Ergebnisse der RM-Naht korrelieren negativ mit der Rupturgröße, dem Retraktionsgrad, den muskulären Veränderungen und dem Patientenalter. Dieser Beitrag gibt eine Übersicht über die verschiedenen Pathologien und die Indikationsstellung sowie über moderne pathologiespezifische rekonstruktive Verfahren. DOI: 10.1007/s00113-020-00940-1
This article has not been linked to a wiki topic yet.
This article has not been linked to a case yet.
This article has not been linked to an atlas yet.