Orthopaedics & traumatology, surgery & research : OTSR | 2013 | Boisgard S, Descamps S, Bouillet B
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[Indexed for MEDLINE] 6. Orthopadie (Heidelb). 2025 Jul;54(7):530-536. doi: 10.1007/s00132-025-04663-2. Epub 2025 Jun 5. [Short-stem THA-complications and therapy options]. [Article in German; Abstract available in German from the publisher] Kutzner KP(1)(2). Author information: (1)ENDOPROTHETICUM Rhein-Main, An der Fahrt 15, 55124, Mainz, Deutschland. research@endoprotheticum.de. (2)Zentrum für Orthopädie und Unfallchirurgie, Universitätsmedizin Mainz, Mainz, Deutschland. research@endoprotheticum.de. Short stems in total hip arthroplasty are increasingly being established and offer several advantages in terms of minimal invasiveness and bone preservation compared to standard implants. The rounded design and shorter stem length facilitate better adaptation to natural anatomy, at the same time also posing specific risks and complications. When transitioning to short stems, a learning curve must be considered. Careful patient selection and preoperative planning are crucial, and intraoperative imaging is recommended. The most common implant-specific complications include insufficient osseointegration, leading to subsidence and aseptic loosening, as well as periprosthetic fractures. The risk instability and dislocations as well as periprosthetic infections can potentially be reduced with short stems. This article discusses the frequency, causes, and treatment options for these types of complications and highlights current evidence-based treatment approaches. Publisher: Die Kurzschaftprothese hat sich in der Hüftendoprothetik etabliert und bietet hinsichtlich Minimalinvasivität und Knochenersparnis einige Vorteile im Vergleich zu Standardimplantaten. Ihr rundes Design und die geringere Schaftlänge begünstigt eine bessere Anpassung an die natürliche Anatomie, birgt aber potenziell spezifische Risiken und Komplikationen. Beim Umstieg auf Kurzschaftprothesen ist eine Lernkurve zu beachten. Eine sorgfältige Patientenselektion und präoperative Planung sind entscheidend, eine intraoperative Bildgebung ist empfohlen. Zu den häufigsten implantatspezifischen Komplikationen gehören eine unzureichende Osseointegration mit Nachsinterung und aseptischer Lockerung sowie periprothetische Frakturen. Das Risiko von Instabilität bzw. Luxationen sowie periprothetischen Infektionen kann durch Kurzschäfte potenziell reduziert werden. Dieser Artikel behandelt die Häufigkeit, Ursachen und Therapieoptionen dieser Komplikationen und beleuchtet aktuelle evidenzbasierte Behandlungsansätze. © 2025. The Author(s). DOI: 10.1007/s00132-025-04663-2 PMCID: PMC12263801
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