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PubMed Narrative Review Evidence Moderate

[Ewing sarcoma. Diagnostic imaging].

Der Radiologe | 1998 | Henk CB, Grampp S, Wiesbauer P, Zoubek A

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Source
PubMed
Type
Narrative Review
Evidence
Moderate

Abstract

[Indexed for MEDLINE] 13. Orthopadie (Heidelb). 2025 Oct;54(10):825-833. doi: 10.1007/s00132-025-04667-y. Epub 2025 Jul 2. [Basic principles of the diagnostics and treatment of malignant bone tumors in old age]. [Article in German; Abstract available in German from the publisher] Weber M(1), Dietrich M(2), Hillmann A(2). Author information: (1)Abteilung für Sarkome und muskuloskelettale Tumore, Krankenhaus Barmherzige Brüder Regensburg, Prüfeninger Str. 86, 93049, Regensburg, Deutschland. markus.weber@klinik.uni-regensburg.de. (2)Abteilung für Sarkome und muskuloskelettale Tumore, Krankenhaus Barmherzige Brüder Regensburg, Prüfeninger Str. 86, 93049, Regensburg, Deutschland. Abnormal X‑ray images and magnetic resonance imaging (MRI) findings in older patients are common and require prompt evaluation to distinguish malignant diseases from harmless incidental findings. A thorough medical history, including pre-existing diseases and previous imaging, is essential. Conventional X‑ray images provide initial indications of lesion dignity using the Lodwick classification. The diagnostics are supplemented by contrast-enhanced MRI and, if necessary, additional CT scans. The most common malignant bone tumors in old age are metastases, followed by lymphomas, plasmacytomas and, less frequently, primary bone tumors. The fracture risk of the extremities can be assessed using the Mirels score and using the spinal instability neoplastic score (SINS) regarding the spine. In cases of unclear findings, a biopsy is necessary for further evaluation and should be performed at a specialized tumor center. The treatment depends on the tumor entity and staging and includes surgical procedures, radiotherapy and chemotherapy. The most important indicator of a pathological fracture is an inadequate trauma mechanism. Publisher: Auffällige Röntgen- und MRT-Befunde bei älteren Patienten sind häufig und erfordern eine rasche Abklärung, um maligne Erkrankungen von harmlosen Zufallsbefunden zu unterscheiden. Eine sorgfältige Anamnese inklusive Vorerkrankungen und Voraufnahmen ist essenziell. Konventionelle Röntgenaufnahmen liefern unter Anwendung der Lodwick-Klassifikation erste Hinweise zur Dignität der Läsionen. Ergänzt wird die Diagnostik durch eine MRT mit Kontrastmittel sowie ggf. eine zusätzliche CT. Häufigste maligne Knochentumoren im Alter sind Metastasen, gefolgt von Lymphomen, Plasmozytomen und seltener primären Knochentumoren. Das Frakturrisiko lässt sich an den Extremitäten mit dem Mirels-Score und an der Wirbelsäule mit dem SINS-Score (Spinal Instability Neoplastic Score) abschätzen. Bei unklarem Befund ist eine Biopsie zur weiteren Abklärung notwendig. Diese sollte an einem entsprechenden Tumorzentrum durchgeführt werden. Die Therapie richtet sich nach der Tumorentität und Ausbreitung und beinhaltet operative Maßnahmen, Strahlen- und Chemotherapie. Wichtigstes Indiz für das Vorliegen einer pathologischen Fraktur ist das inadäquate Trauma. © 2025. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature. DOI: 10.1007/s00132-025-04667-y

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